top of page
Vyhledat
  • Obrázek autoraPetr Ondra

Návrhové vzory GoF


 

Návrhové vzory GoF (Gang of Four) jsou soubor základních návrhových vzorů pro objektově orientovaný návrh software, které poprvé představili Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson a John Vlissides v knize "Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software".


Zde jsou základní návrhové vzory GoF:


Creational patterns (Vzory pro vytváření objektů):

  • Factory Method

  • Abstract Factory

  • Singleton

  • Builder

  • Prototype



Structural patterns (Vzory pro strukturu objektů):

  • Adapter

  • Bridge

  • Composite

  • Decorator

  • Facade

  • Flyweight

  • Proxy



Behavioral patterns (Vzory pro chování objektů):

  • Chain of Responsibility

  • Command

  • Interpreter

  • Iterator

  • Mediator

  • Memento

  • Observer

  • State

  • Strategy

  • Template Method

  • Visitor



Každý návrhový vzor má specifický účel a popisuje osvědčené postupy pro řešení konkrétních problémů při návrhu software. Vzory z kategorie Creational se zaměřují na způsob vytváření objektů, Structural vzory se soustředí na organizaci a strukturu objektů a Behavioral vzory popisují interakce mezi objekty a jejich chování. Použití těchto vzorů může pomoci zlepšit kvalitu, flexibilitu a přehlednost návrhu software.


Factory method


Factory Method poskytuje rozhraní pro vytváření objektů, ale umožňuje podtřídám rozhodnout, jaké třídy budou instanciovány.


Tento vzor se obvykle používá, když máme v systému několik tříd, které mají stejnou funkcionalitu, ale liší se ve svých implementacích. V takovém případě může být vhodné vytvořit abstraktní třídu, která definuje metodu Factory Method pro vytváření objektů, ale neimplementuje ji. Konkrétní implementace této metody se pak provádí v podtřídách abstraktní třídy.


Použití Factory Method má několik výhod. Jednou z hlavních výhod je, že odděluje vytváření objektů od kódu, který je používá. Tím se zvyšuje flexibility a snižuje závislost na konkrétních implementacích. Dále tím, že metoda Factory Method vrací instanci abstraktní třídy, může být tato třída použita kdekoliv, kde je očekávána, což zjednodušuje návrh a zvyšuje přehlednost kódu.


Příkladem použití Factory Method může být situace, kdy chceme vytvořit instanci třídy, ale neznáme přesnou třídu, kterou chceme vytvořit. V takovém případě může být vhodné vytvořit abstraktní třídu, která definuje Factory Method, a pak vytvořit konkrétní implementace této metody v podtřídách abstraktní třídy. Tímto způsobem můžeme vytvářet objekty různých tříd na základě potřeby a bez nutnosti znalosti konkrétní implementace.





3 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Návrhové vzory

Dvou vrstvá architektura (SOA) Dvouvrstvá architektura se často používá u API serverů nebo služeb obecně. Občas se také setkáme s pojmem...

Princip SOLID v OOP

S - Single responsibility O - Open - close L - Liskov substitution I - Interface segregation D - Dependecy Inversion S - Princip...

Comments


bottom of page